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Dr. Maria Teresa Costa

Focus Area:

History of Art/ History of Architecture in the Max Planck Society

Profile

Maria Teresa Costa studied Philosophy at Padua University and at Humboldt University in Berlin, and obtained her PhD in Philosophy with a fellowship from Padua University with a dissertation on Walter Benjamin. After her PhD, she was awarded a series of postdoctoral positions at the Zentrum für Literatur- und Kulturforschung in Berlin and at the Forum für Kunstgeschichte in Paris, among others. From 2013 to 2018 she was Academic Assistant to the Director of the Kunsthistorisches Institut in Florence (Max Planck Institute), Prof. Gerhard Wolf, and then Research Scholar at the KHI within the International Research Group Bilderfahrzeuge. Aby Warburg’s Legacy and the Future of Iconology (founded by the BMBF). As part of this project she spent six months at the Warburg Institute in London. From July to December 2016 Maria Teresa Costa worked as a Research Scholar in Department I at the Max Planck Institute for the History of Science in Berlin, where she was a Visiting Scholar until February 2019. Before joining the GMPG Group in March 2019 she spent three months at the Bibliotheca Hertziana in Rome (Max Planck Institute for Art History).

A strong interdisciplinary character marks out her research, which is located at the crossroads between philosophy, art history, and the history of science and includes works in aesthetics, political philosophy, epistemology, art theory and historiography, as well as in Translation Studies. Her current focus is on the history of art history from the nineteenth century onwards. In the context of the GMPG research group she will work on the history of art history and of the architecture of buildings, infrastructures, and real estate of the Max Planck Society.

Selected Publications

Costa, Maria Teresa: Filosofie della traduzione, Milano-Udine: Mimesis 2012.

Costa, Maria Teresa: Il carattere distruttivo. Walter Benjamin e il pensiero della soglia, Macerata: Quodilibet 2008.

Costa, Maria Teresa und Hans Christian Hönes: Migrating Histories of Art: Self-translation of a Discipline, Reihe "Studien aus dem Warburg Haus", Berlin: De Gruyter 2018.

 

Herausgeberschaften

Costa, Maria Teresa und Dario Gentili (Hg.): Le vie della distruzione. A partire da ‚Il carattere distruttivo’ di Walter Benjamin, Macerata: Quodlibet 2010, S. 200.

 

Aufsätze in Sammelbänden und Fachzeitschriften

Costa, Maria Teresa: »The debate about technique in the Kunstwissenschaft around 1900«, in The Making of Technique in the Arts: Theory and Practice from the Sixteenth to the Twentieth Century, hg. v. Sven Dupré, Marieke Hendriksen, Manchester (im Druck 2019).

Costa, Maria Teresa: »Anacronismi e tempi potenziali come strumenti teorici della Kunstwissenschaft intorno al Novecento«, in Temporalité et potentialité dans les oeuvres d’arts visuels, de la Renaissance à nos jours, hg. v. Etienne Jollet, Paris (im Druck 2019).

Costa, Maria Teresa:  »Metamorphosis of ruins: The epistemology of copy and replica by the example of Palmyra«, in Das verirrte Kunstwerk. Funktion und Rezeption vom Wege abgekommener Bilderfahrzeuge, hg. v. Uwe Fleckner, Elena Tolstichin, Berlin 2019.

Costa, Maria Teresa: »Bilderwanderungen. Umberto Boccionis memorialer Atlas«, in Bilderfahrzeuge. Aby Warburgs Vermächtnis und die Zukunft der Ikonologie, hg. v. Andreas Beyer, Horst Bredekamp, Uwe Fleckner, Gerhard Wolf, Berlin 2018.

Costa, Maria Teresa: »Aby Warburg’s literal and intermedial self-translation«, in Migrating Histories of Art: Self-translation of a Discipline, hg. v. Maria Teresa Costa und Hans Christian Hönes, „Studien aus dem Warburg Haus“, Berlin 2018.

Costa, Maria Teresa: »Die Lesbarkeit der Bilder als erkenntniskritische Kategorie der Kulturwissenschaft um 1900«, Zeitschrift für Kunstgeschichte, 81 (2018), S. 231-241.

Costa, Maria Teresa: »Benjamins Kapitalismus als Religion und seine Wirkung auf die gegenwärtige Kunst«, Kunst und Kirche 1 (2017), monographische Nummer Profanierungen, hg. v. Toni Hildebrandt, S. 8-11.

Costa, Maria Teresa: »Walter Benjamins Auseinandersetzung mit der Kunstwissenschaft seiner Zeit«, Weimarer Beiträge 3(2015), S. 364-380.

Costa, Maria Teresa: »Kunstgeschichte als Raumgeschichte. Alois Riegl und die Raumwahrnehmung«, in Bewegung. Mouvement. Über die dynamischen Potentiale der Kunst, hg. v. Andreas Beyer, Guillaume Cassegrain, Berlin-München 2015, S. 137-151.

Costa, Maria Teresa: »Lo spazio sonoro della traduzione. Note a margine de Il compito del traduttore di Walter Benjamin«, RIFL (Rivista italiana di filosofia del linguaggio), 8 (2, 2015), S. 59-71.

Costa, Maria Teresa: »Walter Benjamin: a New Positive Concept of Destruction«, Philosophy Study, 1/ 2 (2011), S. 150-158.

Costa, Maria Teresa: »Für ein Ethos des destruktiven Charakters im Ausgang von Walter Benjamin«, Benjamin-Studien 2,  (2010), München 2010, S. 179-194.

Costa, Maria Teresa: »Aspekte von Bildlichkeit in Walter Benjamins Denken: Denkbild und Dialektisches Bild«, in Das Bild als Denkfigur. Funktionen des Bildbegriffs in der Philosophiegeschichte von Platon bis Nancy hg. v. Simone Neuber, Roman Veressov, München 2010, S. 215-227.

Costa, Maria Teresa: »Per un’etica della distruzione«, in Le vie della distruzione. A partire da Il carattere distruttivo di Walter Benjamin, hg. v. Maria Teresa Costa, dario Gentili et al., Macerata 2010, S. 35-54.

Costa, Maria Teresa: »Il dibattito sull’immagine a partire dall’Iconic turn«, Paradosso (2010), S. 95-108.

Costa, Maria Teresa: »Che cos'è la nuda vita? Alcune riflessioni a partire da Auschwitz«, Atti e Memorie dell’Accademia Galileiana di Scienze, Lettere ed Arti in Padova, 120 (2008), S. 161-175.

Costa, Maria Teresa: »Povertà di esperienza nell’epoca della riproducibilità tecnica«, Paradosso (2007), S. 179-196.

Costa, Maria Teresa: »Das Jetzt der Erkennbarkeit. Walter Benjamin oggi«, Links, 6 (2006), S. 159-163.

Costa, Maria Teresa: »Was nie geschrieben wurde, lesen. L’antropologia linguistica di Walter Benjamin«, Estetica, 1 (2006), S. 39-54.

Costa, Maria Teresa: »Bild: quella terza cosa tra pensiero e scrittura. Benjamin e la filosofia dell’immagine«, Iride, 45 (2005), S. 331-348.

 

 

Übersetzungen

Sigrid Weigel, Walter Benjamin. Die Kreatur, das Heilige, die Bilder, Frankfurt a. M. 2008, S. 348 (Walter Benjamin. La creatura, il sacro, le immagini, Quodlibet, Macerata 2014).

Christoph Wulf, Antropologie. Geschichte Kultur Philosophie, Anaconda, Köln 2009, S. 447 (Antropologia dell’uomo globale. Storia e concetti, Bollati Boringhieri, Torino 2013).

 

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